بازاریابی محتوا، دانشی است که شاید کمی نا شناخته به نظر برسد. در واقع، اصطلاحات بسیار زیادی در بازاریابی وجود دارد و امروزه، فعالیت های بسیار زیادی را با کمک بازاریابی انجام می دهند تا بتوانند تاثیرات بسیار زیادی از آن را بر روی کسب و کار خود ببینند. اما کلمه بازاریابی محتوا در دیدگاه اول، شاید کمی تازه و نا شناخته به نظر برسد. اما جالب است بدانید که کاربرد بازاریابی محتوا، محدوده به دوره امروزی نمی شود. بلکه از زمان های بسیار قدیم مرسوم بوده اما کلمه چندان خاصی را به آن اختصاص نداده بودند. بازاریابی دیجیتال، رشته ای است که امروزه، دارای رنگ و لعاب بسیار زیادی در زمینه کسب و کار بوده و دارای زیر مجموعه های بسیار زیادی است. و یکی از زیر مجموعه های بازاریابی دیجیتال ،بازاریابی محتوا می باشد.
این فعالیت، اخیرا به طور جدی و دقیق مورد بررسی قرار گرفته است و به همین دلیل، تبدیل به یکی از مهم ترین فعالیت ها در راستای افزایش جلب توجه کاربران شده است. پس اگر قصد دارید تا به طور دقیق و کامل با مفهوم بازاریابی محتوا آشنا شوید و همه چیز را درباره آن بدانید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. چرا که در ادامه، همه چیز را درباره بازاریابی محتوا پرداخته ایم و با معرفی کامل این رشته، تاثیراتی که بر روی استارتاپ یا کسب و کار شما دارد را ذکر کرده ایم.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا، دارای تعاریف بسیار زیادی است. تمامی تعاریف از لحاظ مفهومی کاملا درست بوده و در نتیجه، مفهوم اصلی بازاریابی محتوا را بیان می کند. به منظور درک بهتر بازاریابی محتوا، باید اشاره کنیم که این نوع بازاریابی، به بیان تمامی کلمات و سخنانی که یک مشتری بالقوه نیاز به شندین آن دارد می پردازد. در واقع آن چه که یک مشتری نیاز دارد را به طور سریع و لحظه ای به ایشان القا می کند.
به بیان بهتر، بازاریابی محتوا، با تلاش برای ارائه محتوای کاملا مناسب و مجذوب کننده، سعی می کند تا به جذب مشتریانی که مورد هدف قرار گرفته اند، بپردازد. یعنی هر اتنچه که مشتری نیاز به شنیدن آن دارد را ذکر می کند. جالب است بدانید که امروزه، بازاریابی محتوا، صرفا برای تولید محتوای دیجیتال به کار نمی رود. بلکه از این دانش برای تولید محتوا در هر زمینه و در هرشرایطی استفاده می شود.
مزایای بهره مندی از بازاریابی محتوا در کسب و کار
با وجود قدمت بسیار زیادی که بازاریابی محتوا دارد، اما باید اشاره کنیم که این مساله، امروزه مورد توجه بسیار بیشتری قرار گرفته است. را که با تغییر نیاز ها و عملکرد های مخاطبان، تلاش برای جلب توجه آن ها و تبدیل مخاطبان به مشتریان بالقوه، به طور دائم ادامه دارد. در واقع در هر دوره ای، مخاطبان با تغییر رفتار خود، سبب می شوند تا چالش های جدیدی از فرایند بازاریابی و جلب توجه کاربران به وجود آید.
بازاریابی محتوا در این روش، می تواند بسیار کاربردی و موثر واقع شود. چرا که با بیان تمامی مواردی که یک مخاطب نیاز به شنیدن آن ها دارد، مسیر خرید کردن و کسب اطلاعات لازم را برای مخاطب کوتاه کرده و در نتیجه، موجب جلب توجه کاربر و خرید کردن این کاربر می شود. در موارد زیر، گوشه ای از مزایای بهره مندی از بازاریابی محتوا در استارتاپ و کسب و کار را ذکر کرده ایم.
درگیر کردن کاربر
افزایش میدان رقابت در بسیاری از کسب و کار های امروزی، سبب شده تا دسترسی به بالا ترین مراحل را برای هر کسب و کاری سخت کند. به همین منظور، یک محتوای خوب و عالی، می تواند موجب شود تا تغییرات بسیار زیادی در این میدان رقابتی به وجود بیاید. همانطور که می دانید امروزه، کاربران برای خرید یک محصول، ابتدا به مقایسه آن در سایت ها و منابع مختلف می گردند. تا بتوانند تمامی مشخصات و ویژگی های آن ها را استخراج کنند. بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا دقیقا، تمامی نیاز های یک کاربر و مخاطب را بشناسید، و با بیان تمامی مواردی که یک کاربر نیاز به شنیدنشان دارد، اقدام به جذب این فرد کنید.
بالا بودن محدوده کاربران
امروزه هر کاربری، با داشتن دسترسی به فضاهای مجازی و اینترنت، می تواند در کوتاه ترین زمان، اقدام به بررسی کالای مورد نظر خود کند. در چندین سال گذشته، با وجود کم بودن منابع اینترنتی و دسترسی بسیار کم کاربران به اینترنت، محدود بودن به منابع اینترنتی ریسک بسیار زیادی برای یک کسب و کار بود. چرا که بدون ارائه آگهی در روزنامه ها و تلویزیون و بیلبورد ها، کمتر کسی به شناخت کسب و کار شما می پرداخت.
اما امروزه افزایش دسترسی کاربران به اینترنت و همچنین افزایش روز به روز ساختار ها و زمینه ها برای استفاده از اینترنت و فضای مجازی این امکان را برای شما ایجاد کرده است تا به راحتی و آسانی، و با خیالی آسوده، اقدام به بازاریابی دیجیتال کرده و مهم تر از همه، رفتار مشتریان خود را مورد بررسی قرار دهید. با سنجش این مساله علاوه بر افزایش شناخت از رفتار کاربران، می توانید تمامی مطالب و محتوایی که یک کاربر نیاز به شنیدن آن دارد را ارائه کنید.
بازاریابی محتوا، گزینه ای مناسب برای جلب توجه مشتری
با کمک گرفتن از بازاریابی محتوا و همچنین اصول آن، می توانید تا میزان بسیار زیادی اقدام به جلب توجه مخاطبان و کاربران خود کنید تا در نهایت، پیشرفت عالی و چشم گیری را برای کسب و کار و استارتاپ خود به ارمغان آورید. اگر تجربه بهره مندی از بازاریابی محتوا را دارید، تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.