روش های ارزش گذاری استارت آپ ها، دارای انواع مختلفی می باشد. در واقع خود مفهوم ارزش گذاری برای یک استارت آپ، یکی از مهم ترین مفاهیمی است که هر فردی که قصد راه اندازی یک استارت آپ را داشته باشد باید با آن آشنا باشد. همه ی ما دوست داریم که ایده های خلاقانه ای که برای راه اندازی یک استارت آپ در نظر می گیریم، روزی به بیشترین و بالا ترین ارزش ها برسد و مقادیر بسیار زیادی به عنوان ارزش برای آن ها تعریف شود. اما لازم به ذکر است که برای رسیدن به این مرحله، باید رو های ارزش گذاری استارت آپ ها را بدانید و با آن ها آشنا باشید. در واقع آشنایی با این روش های ارزش گذاری می تواند راه ها و روش های بسیار زیادی را به شما نشان دهد.
روش های ارزش گذاری استارت آپ ها، به 4 دسته کلی تقسیم می شوند و تمامی این روش ها، با مشخص نمودن اصول کلی و پایه های اصلی ارزش گذاری، ارزش یک استارت آپ را تعیین می کنند و می توانند مسیر آینده یک استارت آپ را همراه سازند. اما انواع روش های ارزش گذاری استارت آپ ها چیست؟ در ادامه مطلب، همه چیز را در خصوص روش های ارزش گذاری در استارت آ ها بیان کرده ایم و این روش ها را با مفهومی کلی بیان کرده ایم. اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید تا بتوانید به پیشرفت کسب و کار خود کمک کنید.
تقسیم بندی روش های ارزش گذاری استارت آپ ها
بهتر است در ابتدا مختصری درباره مفهوم ارزش گذاری در استارت آپ ها آشنا شویم. به طور کلی ارزش گذاری نوعی فرآیند است که در طی آن، مشخصات و همچنین شرایط مختلف بین سرمایه گذار ها و بنیان گذار استارت آپ مشخص می شود. اما پس از آشنایی با مفهوم ارزش گذاری، بهتر است با روش ها و تقسیم بندی روش های ارزش گذاری استارت آپ ها آَنا شویم. همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید، 4 دسته ی کلی برای تقسیم بندی روش های ارزش گذاری استارت آپ ها وجود دارد. این 4 دسته ی تقسیم بندی روش ها به طور موار زیر مشخص شده اند:
- روش های مبتنی بر دارای
- روش های مبتنی بر جریان های نقدی
- روش های کیفی و شهودی
- روش های نسبی
تمامی این 4 دسته، تعدادی روش را درون خود جای داده اند که در ادامه، انواع این روش ها را معرفی کرده ایم. لازم به ذکر است که هر کدام از روش های ارزش گذاری استارت آپ ها، با داشتن تحلیل ها و محاسبات مختلف، می توانند با یکدیگر متفاوت باشند.
روش ارزش گذاری کارت امتیازدهی
یکی از مهم ترینو اصلی ترین روش ارزش گذاری استارت آپ ها، که زیر مجموعه ای از روش های کیفی و شهودی می باشد، روش کارت امتیاز دهی است. روش ارزش گذاری کارت امتیاز دهی، یک روش مقایسه ای می باشد که طبق آن چند عامل مشخص شده است که با مقایسه ی این عوامل، باید به آن ها امتیاز داده شود. به بیان دقیق تر، در این روش، 7 عامل کلی وجود دارد که از مشخصه های مهم برای تعیین ارزش گذاری استارت آپ می باشد. هر کدام از این 7 عامل، دارای وزنی مشخص و تعیین شده می باشد که پس از امتیاز دهی به این عوامل، و کمی محاسبه، فرآیند ارزش گذاری استارت آپ انجام می شود.
لازم به ذکر است که وزنی که هر کدام از این عوامل دارند، با یکدیگر متفاوت بوده و آن ها با توجه به اهمیت وزن دهی شده اند. در ادامه این 7 عامل را به همراه وزن های آن ها معرفی کرده ایم.
- توانایی تیم مدیریت یا بنیان گذاران استارت آپ (وزن 30%)
- اندازه فرصت استارت آپ (وزن 25%)
- محصول یا فناوری (وزن 15%)
- میزان رقابتی بودن محیط (وزن 10%)
- کانال های فروش و بازاریابی (وزن 10%)
- نیاز به جذب سرمایه بیشتر (5%)
- سایر عوامل از جمله نظرات و بازخورد مشتریان (وزن 5%)
روش ارزش گذاری هزینه بازتاسیس
برخی از افراد، هنگامی که استارت آپ خود را راه اندازی می کنند، قصد دارند تا آن را به مرحله ای قابل قبول برسانند و در نهایت، آن را بفروشند. گاهی اوقات برخی از استارت آپ ها نیز با شکست مواجه می شود. این روش ارزش گذاری استارت آپ ها، یعنی روش هزینه باز تاسیس، مناسب برای ارزش گذاری این گونه استارت آپ ها می باشد. جالب است بدانید که دلایل جالبی پشت این روش وجود دارد. بر اساس این روش، مشخص شده است که یک فرد سرمایه گذار، حاضر نیست مبلغی بیش از اندازه را برای یک استارت آپ که در شرایط مناسبی قرار ندارد هزینه کند.
طبق این روش ارزش گذاری، برای یافتن ارزش هزینه باز تاسیس، تمام دارایی های یک شرکت را مورد بررسی قرار می دهند. در حقیقت، هنگامی که یک استارت آپ راه اندازی می شود، تمامی هزینه هایی که برای آن استفاده شده است، به نوعی تبدیل به دارایی می شود. به عنوان مثال، زمین، دارایی های معنوی، سرور، لوازم و تجهیزات، و … . طبق این روش، تمامی این دارایی ها محاسبه می شوند. البته باید اشاره کنیم که برای تعیین روش ارزش گذاری هزینه باز تاسیس، نیاز به فردی متخصص و خبره می باشد. علت هم این است که محاسبه و تعیین این ارزش ها و دارایی کار، کاری بسیار دشوار می باشد و گاهی اوقات، برخی از افراد حرفه ای و خبره توانایی انجام آن را دارند.
کلام آخر
روش های ارزش گذاری استارت آپ ها، دارای انواع مختلف و بسیار زیادی می باشد. در موارد بالا، دو مورد از مهم ترین و پر کاربرد ترین روش های ارزش گذاری استارت آپ ها را معرفی کرده ایم. به همین منظور، با مطالعه این مطلب، به طور کامل با این دو روش، و طرز کار آن ها آشنا شدیم. اگر قصد راه اندازی یک استارت آپ را دارید، توصیه می کنیم حتما با این روش های ارزش گذاری استارت آپ ها آشنا شوید.