یک استارت آپ عالی با ایدهای منحصر بفرد و کارآمد شروع میشود، اما این شما هستید که باید آن را عملی کنید. در این مقاله 10 مرحله اصلی راه اندازی استارت آپ را معرفی میکنیم.
همه ما ممکن است ایدههای بزرگی داشته باشیم. آنچه که بنیان گذاران استارت آپ از بقیه متمایز میسازد تلاش و اشتیاق آنها برای تحقق رویاهایشان است.
برای راه اندازی استارت آپ باید از کجا شروع کنیم؟
اگر به دنبال راه اندازی استارت آپ خود هستید باید برنامه ریزی کنید. بلافاصله بعد از اینکه برنامه ذهنی خود را ساختید باید بخش اصلی خود را شروع کنید.
ممکن است شروع کار آسان باشد اما برای اطمینان از درست انجام شدن کارها نیاز به یک چک لیست و نقشهای برای راه اندازی استارت آپ خود دارید.
هیچ راه یکسانی برای همه استارت آپ ها وجود ندارد!!
این لیست جامع نیست و با توجه به موقعیت منحصر بفرد باید برنامه خاص خود را دنبال کنید. با این حال، این مراحل به عنوان یک راهنما عمومی در مسیر راه اندازی استارت آپ به شما کمک خواهد کرد.
شروع ساخت یک استارت آپ با رعایت 10 نکته کلیدی.
در ادامه شما را با 10 گام موثر و کلیدی در ساخت استارت آپ آشنا خواهیم کرد . به یاد داشته باشید این 10 قدم طبق تجربیات کسانی که استارت آپ راه اندازی کرده اند گردآوری شده است ، آن را به عنوان نسخه واحد برای همه استارت آپ ها فرض نکنید.
-
بازار هدف استارت آپ خود را بشناسید!
انجام تحقیقات و شناخت بازار اولین قدم راه اندازی استارت آپ است. کار خود را با پاسخ به این سوال شروع کنید: ” ایده شما چه مشکلاتی را برطرف میکند؟”. حتما آن را روی کاغذ یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید.
با چند نفر که ایده شما مشکلات آنها را برطرف میکند مصاحبه کنید. پس از به دست آوردن نتایج میدان رقابت را بررسی کنید و بیابید که آیا ایده شما به اندازه کافی مفید و کارآمد خواهد بود یا نه!
تمام مدارک و تحقیقات خود را نگه دارید زیرا بعدا میتواند در تامین اعتبار مالی به شما کمک کند.
-
امنیت و حقوق مالکیت معنوی استارت آپ
مالکیت معنوی به روندی اطلاق میشود که طی آن یک فرد یا شرکت حق ساخت یک محصول را صرفا برای خود ثبت میکند. ثبت حق اختراع، کپی رایت و نشانهای تجاری از جمله راههای حفظ مالکیت معنوی محصول شما است. برای موفقیت شرکت خود باید این روند را طی کنید و از عامل تمایز دهنده خود از دیگر شرکتها محافظت کنید.
با طی کردن این پروسه در مراحل اول کار، خود را در برابر متقلبان محافظت میکنید. مطمئن شوید که محصول شما کپی نیست و هیچ حقوق مالکیت معنوی را زیر پا نگذاشتهاید؛ حتی سهواً! در غیر این صورت با عواقب جدی روبرو خواهید شد. زمانی که مطمئن شدید که حقوق کپی رایت را رعایت کردهاید میتوانید حق اختراع یا نشان تجاری خود را ثبت کنید.
نکته مهم: در طی مدت راه اندازی استارت آپ خود، پس از درخواست مالکیت معنوی حتما باید آن را به مالک شرکت منتقل کنید.
-
تصمیم گیری در مورد نشان تجاری
برند سازی چیزی بیشتر از انتخاب یک نام است. این مرحله از راه اندازی استارت آپ به ایده شما هویت میبخشد. همچنان که به دنبال انتخاب نام مورد علاقه خود هستید باید نامی انتخاب کنید که تجربه استفاده از محصول شما و مشکلی که حل کرده است را منتقل کند.
در رابطه با موفقیت یا شکست نامهایی مشابه نام مورد نظرتان تحقیق کنید.
4.ایجاد شخصیت حقوقی برای استارت آپ
Incorporate یا ایجاد شخصیت حقوقی برای استارت آپ یکی از مهمترین مراحل راه اندازی استارت آپ است زیرا با بقای شرکت شما در ارتباط است. Incorporate فرآیند تبدیل شغل شما به یک موجودیت حقوقی و تصمیم گیری در مورد نحوه ساخت و پرورش آن است.
5.انتخاب هم بنیان گذار (co-founder)
در مسیر راه اندازی استارت آپ خود، حتی اگر بهترین ایدهها را داشته باشید؛ نداشتن پشتیبان مناسب شما را از بین خواهد برد. بسیاری از سرمایه گذاران قبل از سرمایه گذاری به گروه موسس استارت آپ نگاه میکنند. اگر از قبل، بنیان گذار همکار دارید بسیار عالی است اما اگر اینطور نیست باید شخص مناسبی را برای این کار انتخاب کنید.
به دنبال کسی باشید که سابقه خوبی داشته باشد. نکته مهم یافتن فردی است که مکمل مهارتهای شما باشد. استایل و شخصیت فرد نیز از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید زیرا باید هر روز در کنار او کار کنید و به عنوان یک تیم اهداف استارت آپ خود را دنبال کنید.
-
بیزینس پلن خود را آماده کنید
مسیر صحیح برای راه اندازی استارت آپ شما، نوشتن یک نقشه تجاری خوب است. با استفاده از تحقیقاتی که درباره بازار انجام دادهاید نقشه حمله خود را برنامه ریزی کنید. اهداف تجاری خود و راه رسیدن به آن را تعیین کنید.
7.محل کار مناسب انتخاب کنید
محل کار تاثیر زیادی در جلو بردن استارت آپ شما خواهد داشت. بسیاری از بنیان گذاران برای صرفه جویی در هزینهها، کار خود را در خانه شروع میکنند. این در صورتی است که عدهای دیگر از آنها جهت ایجاد فضایی برای همکاری دفتر اجاره میکنند. از تجربه و آزمایش نترسید اما اجازه ندهید که جست و جوی فضای مناسب شما را از کار اصلی دور کند.
8.یک مشاور برای استارت آپ خود پیدا کنید.
مشاوره موضوع قابل لمسی در مسیر راه اندازی استارت آپ است. در ابتدا باید مشخص کنید که داشتن یک مربی برای شما به عنوان بنیان گذار استارت آپ مناسب است یا خیر! حتی با وجود تجربه زیاد شما و همکارانتان، یک مشاور میتواند بینشی عمیق از صنعت و چالشهای رو به رو را به شما ارائه دهد.
9.برنامهای برای شتاب دادن به کسب و کارتان بیابید.
اگر به دنبال منابع و تخصص بیشتری هستید این برنامه را در نظر بگیرید. این مرحله با فراهم کردن مشاوران و سرمایه جدید شتاب دهندهاصلی در مسیر راه اندازی استارت آپ نوپا شما است. البته به یاد داشته باشید که بیشتر این برنامهها به واگذار کردن سهام شرکت شما نیاز دارد.
10.جذب سرمایه برای استارت آپ .
در مسیر راه اندازی بسیاری از استارت آپها، برای رشد آن نیاز به سرمایه جدید دارید. بنیان گذاران استارت آپ در ازای دریافت پول یا مشاوره بخشی از سهام شرکت خود را واگذار میکنند. منابع جدید می تواند کمک بزرگی باشد ، اما جذب سرمایه جنبه تاریکی دارد که باید قبل از استفاده آن، درک کنید.
در طی راه اندازی استارت آپ تان اگر نیاز به جمع آوری سرمایه دارید، باید با تصمیم گیری در مورد مبلغ سرمایه و آگاهی از تاثیر آن بر کسب و کارتان، شروع کنید.