فروشگاه آنلاین، سایتی است که مشابه با یک فروشگاه سنتی کالاهایی متفاوت و در دستهبندیهای مختلف برای فروش به خریداران عرضه میکند. خریدار با مراجعه به سایت فروشگاه، کالا(ها)ی مورد نظر خود را در محیطی آرام و بدون دغدغه انتخاب کرده و سفارش میدهد….
فروشگاه آنلاین چیست؟ در خرید اینترنتی از یک فروشگاه آنلاین چه مراحلی طی میشود؟
فروشگاه آنلاین، سایتی است که مشابه با یک فروشگاه سنتی کالاهایی متفاوت و در دستهبندیهای مختلف برای فروش به خریداران عرضه میکند. خریدار با مراجعه به سایت فروشگاه، کالا(ها)ی مورد نظر خود را در محیطی آرام و بدون دغدغه انتخاب کرده و سفارش میدهد. پس از سفارش و انتخاب کالا، خریدار میتواند شیوهی پرداخت خود را انتخاب کند. خریدار میتواند با استفاده از کارتهای بانکی، پرداخت نقدی هزینه کالا به مامور تحویل در زمان دریافت آن، واریز به حساب و… هزینه کالای خود را بپردازد. در مرحله بعد و پس از تایید سفارش توسط مسئول فروشگاه یا همان سایت، مامور تحویل کالا را از انبار دریافت کرده و آن را به دست خریدار یا مشتری میرساند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با برترینهای دنیای تجارت اینترنتی و فروشگاههای آنلاین، مزایای فروشگاه آنلاین و تفاوت آن با خرید سنتی و الزاماتی که در ایجاد یک فروشگاه آنلاین باید در نظر گرفت، آشنا شوید.
برترینهای دنیای تجارت اینترنتی و فروشگاههای آنلاین
اگر از طرفداران خرید اینترنتی و فروشگاههای آنلاین باشید، بدون شک نام سایتهایی همچون ebay و amazon را شنیدهاید. دو سایتی که از پیشتازان این تجارت پر سود و منفعت هستند. سایت ئیبی از جمله موفقترین سایتها در زمینه فروش آنلاین است. این سایت با توجه به دو معیار مهم یعنی خلاقیت در خدماترسانی و گسترش پوششدهی توانسته است گوی سبقت را از بسیاری همتایان خود برباید. به جرات میتوان گفت کمتر کالایی میتوان یافت که توسط این سایت پوششدهی نشده باشد و به فروش نرسد. از دیگر فروشگاههای آنلاین موفق در جهان میتوان سایت آمازون را نام برد. این سایت در فروش و عرضه کتابهای الکترونیکی سابقه طولانیای داشته و در این زمینه سرمایهگذاری زیادی انجام داده است.
مزایا و معایب فروشگاه آنلاین و تفاوت آن با خرید سنتی
حتما پیش آمده است که به فروشگاه یا مغازهای سر بزنید و با فروشندهای بد اخلاق و کم حوصله رو به رو شده باشید. این تنها یکی از معایب خرید سنتی است. خرید سنتی معایب دیگری نیز دارد، از جمله:
– نیاز به صرف زمان زیاد برای یافتن فروشگاه مناسب برای انجام خرید؛
– حمل و نقل کالا توسط شخص خریدار،
– در صورت آگاه نبودن، خرید از واسطهها و قیمتهایی بیشتر از ارزش واقعی کالا؛
– صرف زمان زیاد در ترافیک و همچنین آلودگیهای زیست محیطی؛
– عدم مشاهدهی کالاهای سنتی و بومی سایر شهرها.
در برابر معایبی که برای خریدهای سنتی برشمردیم، در طرف مقابل یعنی خرید اینترنتی از فروشگاههای آنلاین، مزایای زیادی برای ما ایجاد میکنند. از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– انجام خرید بدون حضور واسطه و کاهش قیمت کالا به دنبال آن،
– دریافت کالا در کوتاهترین زمان ممکن،
– برخورداری از پشتیبانی آنلاین کالا در هر زمان،
– انجام خرید از شهرها و سایر نقاط کشور(حتی جهان) بدون در نظر گرفتن بعد مسافت و نیاز به سفر،
– انجام خرید در فضایی شخصی و در هر ساعت از شبانه روز(حتی روزهای تعطیل).
راستی اگر از دوستداران محیط زیست هستید و نگرانی و دغدغهی آن را دارید، با خرید از فروشگاههای آنلاین و عدم استفاده از خودروهای شخصی برای حمل و نقل کالا و یافتن فروشگاه مورد نظرتان، این نگرانی شما تا حدودی بر طرف میشود.
الزاماتی که در ساخت فروشگاه آنلاین باید در نظر گرفت
با توجه به پیشرفتهای اخیر در حوزه تجارت الکترونیکی و استفاده همگانی از اینترنت، به تدریج خرید اینترنتی و استفاده از فروشگاههای آنلاین جای خود را در زندگی روزمره مردم باز کرده است. در همین راستا بسیاری از صاحبان کار و مشاغل برای گسترش وسعت کار خود و پیدا کردن خریدارانی در اقصی نقاط شهر و کشور در پی ساخت یک فروشگاه آنلاین هستند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با الزاماتی که در ساخت فروشگاه آنلاین باید در نظر بگیرید، آشنا شوید.
جست و جو برای ایدهای راه اندازی فروشگاه آنلاین به بهترین شکل ممکن
بدون شک پیش از فروشگاههای آنلاینی همچون ئیبی و آمازون(که در ابتدای مقاله در مورد آنها توضیح داده شد)، سایتهای بسیاری بودهاند که سودای تجارتی منحصر به فرد را در سر میپروراندند. اما بعد از مدتی کاملا از صحنه رقابت حذف شده و سایر فروشگاههای آنلاین جای آنها را گرفتند. در همین راستا از اولین نکاتی که باید به آن دقت کرد، نحوه اجرا و پیادهسازی ایدهای است که در ذهن دارید. حتی اگر ایدهای که دارید مشابه با سایر رقبای پیشین در این حوزه است، شما میتوانید با راهاندازی و اجرای آن به بهترین شکل ممکن، به فردی موفق در این حوزه تبدیل شوید.
در فروشگاه آنلاین خود قصد فروش چه کالایی را دارید
پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد فروش کالایی را دارید به صورت تخصصی بر روی یک برند خاص از آن تمرکز کنید. به عنوان مثال چنانچه در فروشگاه آنلاین خود قصد فروش کفش را دارید، اگر بر روی سایت خود انواع برند کفشها و محصولات را قرار دهید، به احتمال زیاد در آینده با شکست مواجه خواهید شد. یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی، بازاریابی گوشهای یا niche marketing است که بر روی بخش کوچکی از بازار هدف تمرکز کرده و کار میکند. بسیاری از خریداران به سایتهایی که به صورت تخصصی به یک محصول پرداختهاند، اعتماد کرده و خرید خود را از آن انجام میدهند.
مدیریت محتوای صحیح فروشگاه آنلاین با انتخاب بهترین سیستم بارگذاری
احتمالا تا به حال نام سیستم مدیریتی CMS که مخفف نام Content Management System است، را شنیدهاید. CMS یک سیستم نرمافزاری جهت کنترل و مدیریت محتوا میباشد. با کمک این نرم افزار میتوان بدون وارد شدن به محیط برنامهنویسی فروشگاه آنلاین خود، محتوای سایت را تغییر داده و بروز رسانی کنید. همچنین با استفاده از CMS میتوانید قالب و چیدمان سایت را عوض کنید و برای کاربران سایت بخشهایی همانند پیوندها، ثبت نظرات، دستهبندی مطالب و… را ایجاد کنید.
در نهایت بایستی به این نکته دقت کرد که هدف از ایجاد فروشگاه آنلاین، فراهم کردن بستری مناسب برای کسب و کارها است تا تجارت خود را با هزینهای کم و معقول شروع کنند. شما باید بتوانید با راهاندازی فروشگاه آنلاین خود، سود خود را افزایش داده و هزینههای جانبی که در یک فروشگاه سنتی وجود دارد را حذف کنید. گاه با توجه به برخی از نکات کوچک در دنیای تجارت و فروش اینترنتی، میتوانید بین خود و سایر رقبای این حوزه، شکاف و فاصلهی مناسبی ایجاد کنید.