امروزه وجود اینترنت بر نحوه انجام اغلب فعالیتها تاثیرگذار بوده و حتی بسیاری از کسبوکارها نیز با استفاده از فضای وب توانستهاند به معرفی و بازاریابی خدمات خود بپردازند. درواقع وبسایتها را میتوان شعبهای از کسبوکارهای مختلف دانست که با بهرهگیری از فضای اینترنت، سعی در جذب افرادی دارد که بهصورت روزانه در این فضا، حضور دارند….
امروزه وجود اینترنت بر نحوه انجام اغلب فعالیتها تاثیرگذار بوده و حتی بسیاری از کسبوکارها نیز با استفاده از فضای وب توانستهاند به معرفی و بازاریابی خدمات خود بپردازند. درواقع وبسایتها را میتوان شعبهای از کسبوکارهای مختلف دانست که با بهرهگیری از فضای اینترنت، سعی در جذب افرادی دارد که بهصورت روزانه در این فضا، حضور دارند. اما نکته مهم برای جلب نظر مشتریان وب، در معرض دید بودن این فروشگاههای اینترنتی است. همانطور که اغلب مشاغل برای معرفی و شناساندن هرچه بیشتر خود در بازارهای حضوری، به انجام امور تبلیغاتی مختلف روی میآورند، در فضای وب نیز نیازمند ابزاری هستیم تا تجارت خود را در محل بازدید بیشتر افراد قرار بدهیم. این کار توسط موتورهای جستجو مانند گوگل صورت میگیرد که لازمه آن، توجه به شرایطی است که گوگل برای یافتن کسبوکار و درنظرگرفتن جایگاه مناسب برای وبسایت شما در نتایج جستجو، تعیین کردهاست. این شرایط تحت عنوان بهینهسازی سایت یا سئو شناخته میشود که در ادامه این مطلب، به معرفی آن میپردازیم.
تعریف معنای سئو در یک پاراگراف.
مجموعه اقدامات و دستورالعملهایی که موجب افزایش رتبه یک سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل میشود را سئو میگویند. سئو را میتوان اصلیترین لازمه یک کسبوکار قدرتمند دانست. علت اینکه وبسایت راهاندازی شده توسط برخی از مشاغل، از کارایی لازم برخوردار نبوده و هیچگونه منفعتی برای کسبوکار آنها در پی ندارد، عدم توجه به سئو است. درواقع اگر از اصول سئو برای طراحی و بهینهسازی وبسایت خود استفاده نمائید، علاوهبر آنکه ترافیک سایت شما بهطرز چشمگیری افزایش مییابد، در هنگام جستجو در موتور جستجوی گوگل، سایت شما از رتبه بالایی برخوردار بوده و در همان صفحه اول نمایان خواهد شد.
نقش سئو در موفقیت یک کسبوکار
معمولا گوگل پارامترهای معینی را برای معرفی یکسایت معتبر تعیین کردهاست که سئو دربرگیرنده کلیه این پارامترها است. سئو در موفقیت یک کسبوکار، اهمیت ویژهای دارد چراکه گوگل تنها وبسایتهاییرا که دارای شاخصههای یک سایت خوب و معتبر باشد را به مخاطبین معرفی مینماید و عدم توجه یک سایت به دستورالعملهای سئو موجب میشود که گوگل، این سایترا برخوردار از اعتبار لازم نداند. در اینصورت اگر خواهان رتبه و اهمیت بیشتری از جانب گوگل هستید میبایست، با رعایت اصول سئو، سایت خود را رشد داده و با کسب رتبه بهتر در زمره بهترین سایتها قرارگرفته و کسبوکار خود را به افراد بیشتری معرفی کنید.
اهمیت سئوی وب سایت
سئو ازجمله دلایل افزایش مشتری برای تمام مشاغل بهشمار میرود که باتوجهبه میزان مراجعه افراد به صفحات نخست گوگل، این نتیجه بهدست آمدهاست. امروزه شاهد هستیم که اغلب کسبوکارها از شیوههای سنتی جذب مشتری فاصلهگرفته و با گرایش به اینترنت و فروش آنلاین، باب جدیدی را در زمینه بازاریابی باز نمودهاند. اما معمولا کاربران در هنگام مراجعه برای جستجوی یکعنوان، تنها از صفحه اول گوگل، به نتایج موردنظر دستیافته و کمتر پیش میآید که به صفحات بعدی که موتور جستجو برای کاربران تهیه میکند، سر بزنند. معمولا طبق آمارهای بهدستآمده، بیش از دو سوم از کلیه کلیکهای حاصلاز جستجو، بر روی پنج نتیجه اول گوگل است. همین آمار نشان میدهدکه درصورتیکه کسبوکار شما جزء 5 ردیف اول نیست، نباید انتظار موفقیت در کسبوکار اینترنتی را داشتهباشید.
عوامل موثر در سئوی سایت
بهطورکلی، مجموعه دستورالعملهای ارائهشده از جانب ربات گوگل برای بهینهکردن یک سایت و افزایش بازدید از آن، شامل موارد مختلف و متفاوتی است که در اینبخش تنها به سه مورد از مهمترین این دستورالعملها، اشاره خواهیمکرد:
1. کلمات کلیدی
کلمات کلیدی یکیاز نکات مهم برای تقویت سئو و افزایش بازدید از سایت محسوب میشود و شامل کلماتی است که کاربران برای یافتن مطالب مورد نظر خود، در موتورهای جستجو، بهکار میبرند. اینکلمات معرف و مرتبط با محتوای سایت بوده که با استفادهاز آن میتوان بهنتایج مورد نظر دست پیدا کرد. بهاینترتیب برای بهینهسازی سایت خود میبایست کلماتیرا که میتوانید با استفادهاز آن در میان رقبای خود، بهخوبی دیدهشوید را انتخاب و در محتوای سایت خود، استفاده کنید.
2. محتوا
محتوا نیز در سئو و بالاتر بردن رتبه سایت از اهمیت خاصی برخوردار است که کاملا مطابق با اصول و معیارهای ارائهشده از جانب گوگل برای معتبر شناختن یک سایت خواهدبود. هر اندازه که کیفیت را چاشنی محتوای سایت خود کنید، رتبه بالاتری را در صفحات جستجوی گوگل نیز کسب خواهیدکرد. تولید محتوای مورد نظر گوگل تنها شامل متن نیست و محتوای چندرسانهای نیز درحال حاضر از جذابیت فوقالعادهای برای جذب مخاطب برخوردار است. بهاینترتیب میتوانید برای تولید محتوای مطابق با سئو از ویدئو، عکس و پادکستها نیز استفاده نمائید.
3. لینک سازی
یکی دیگر از راههای سئو و ارتقاء یک سایت، لینکسازی است. نقش لینکها در ایجاد اعتماد نقشی بسیار مهم است. البته نحوه لینکسازی در سئو و رتبهبندی کاملا موثر است و قراردادن هرنوع لینک از هر وب سایت چندان مناسب نخواهد بود. استفادهاز لینک وبسایتهای دارای اعتبار که مرتبط با نوع فعالیت و محتوای سایت شما باشد، مسئله مورد نظر گوگل در بحث لینکسازی است. در واقع قرار دادن لینک سایتهای ضعیف و با رتبه بسیار پائین، موجب از دستدادن اعتبار سایت شما برای گوگل و تنزل رتبه خواهد شد و در مقابل نیز، استفاده از لینک سایتهای دارای کیفیت خوب و به تعداد زیاد، باعث رتبهبندی بالای وبسایت شما میشود.
مهمترین نکات در سئوی سایت
علاوهبر مواردیکه در بالا بهآن اشارهشد توجهبه موارد و نکاتی برای سئو سایت جهت آشنایی کاملتر با اصول سئو و مبانی آن بسیار با اهمیت خواهدبود بهطوریکه، یادگیری اینموارد برای استفاده در سئو و بهینهسازی وبسایت خود کاملا مفید و موثر خواهدبود و با بکارگیری آنها شاهد نتایج فوقالعاده در بهبود کسبوکار اینترنتی خود خواهید بود. این نکات عبارتنداز:
استفادهاز مطالب کاربردی و باکیفیت در جذب مخاطب و سئو سایت کاملا نتیجهبخش خواهدبود.
محتوای جدید و بکر که کپی از دیگر سایتها نباشد نیز از قواعد اصلی سئو محسوب میشود.
بهرهبردن از لینکهای باکیفیت و بهینه در ارتقاء سایت مهم است.
استفادهاز محتوای چندرسانهای جذاب و دارای کیفیت بالا، درتقویت سئو نقش اساسی دارد.
طول مطالب مورد استفاده بهعنوان مقالههای یک سایت نه باید کوتاه باشد و نه آنچنان طولانیکه مخاطب از خواندن آن منصرف شود. استاندارد تعداد کلمه برای سئو سایت، هزار کلمه است.
انتخاب کلمات مناسب بهعنوان کلیدواژه در رپورتاژ آگهی، از دیگر نکات مهم سئو و بهینهسازی سایت است.
استفاده از انواع محتوا در سایت، میتواند همه مخاطبان را بهخود جذب کند. بنابراین علاوهبر متن، بهتراست محتوای ویدئویی، صوتی و عکس را نیز برای بهبود سئو و رتبه سایت خود درنظر بگیرید.