KPI چیست؟ تعریف شاخص کلیدی عملکرد

What is KPI_ Define key performance indicators

KPI یا (Key Performance Indicator) که امروزه، آن را در زبان پارسی با نام شاخص کلیدی عملکرد می شناسیم، یکی از مهم ترین شاخص های سنجش عملکرد افراد و سازمان می باشد. امروزه، اهداف در سازمان ها و کسب و کار ها، بسیار گسترده شده و شناسایی نحوه عملکر و سنجش عملکرد برای تک تک افراد و یا سازمان، کمی مشکل شده است. این مساله سبب شده است تا شاخصی به نام KPI تعریف شود تا بتوان به راحتی، عملکرد تمامی اعضا و به وِیژه سازمان را در جهت پیمودن مسیر مناسب شناسایی کرد. در واقع باید اشاره کنیم که با استفاده از این روش می توان به طور کاملا دقیق و جزء به جزء اقدام به سنجش عملکرد کرد. با استفاده از KPI می توان کوچک ترین بخش یک کمپانی تا بزرگ ترین آن را مورد هدف قرار داد و در نهایت، اقدام به بررسی میزان عملکرد و نحوه عملکرد این افراد و یا سازمان پرداخت.

جالب است بدانید که امروزه، در اکثر کمپانی های موفق، از شاخص KPI استفاده می شود. چرا که بهره مندی از این مساله کمک می کند تا به طور کامل، شرایط را سازماندهی کرد و در نهایت، با برنامه ریزی درست و دقیق، تمامی ایرادات را پوشاند و در جهت بهبود عملکرد افراد و سازمان تلاش ها و اقدامات مهمی را انجام داد. اگر قصد دارید تا به طور دقیق تر و با برنامه ریزی بهتر اقدام به دسترسی به اهداف خود کنید و همچنین تمامی عوامل تخریب گر و نا مناسب در خصوص عملکرد ایده آل را بشناسید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. امروزه هر فردی باید حتما با شاخص کلیدی عملکرد و همچنین نحوه عملکرد آن آشنا باشد. به همین سبب مطالعه این مقاله برای هر فردی واجب است.

KPI یا شاخص کلیدی عملکرد

KPI چیست؟

Key Performance Indicator یا به اختصار KPI به نوعی معیار و هدف قابل اندازه گیری گفته می شود. در واقع باید اشاره کنیم که KPI به نوعی از معیار یا ارزش های تعیین شده گفته می شود که می توان آن را اندازه گیری کرد و متناسب با این مساله، اقدام به بررسی عملکرد افراد و نقش ها در سازمان نمود. البته باید اشاره کنیم که KPI دارای مراحل مختلفی است و می توان آن را از مراحل بسیار پایین و جزئی، تا مراحل بالا و کلی (مانند یک شرکت) دسته بندی کرد.

چگونه به تاثیر گذاری KPI کمک کنیم؟

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، KPI دارای مراحل مختلفی است. و مشخصا مهم ترین و اصلی ترین اجزاء موسسه شما که به شما کمک می کنند تا به اهداف خود نزدیک تر شوید، نیروی انسانی شما است. به منظور دریافت نتایج بهتر از KPI و همچنین نزدیک تر شدن به اهداف کلی سازمان، باید کار ها و اقدامات متعددی را انجام دهید. به عنوان مثال، اولین و مهم ترین اقدامی که باید در خصوص این مساله انجام دهید، این است که به طور کامل و روشن، نیروی انسانی خود را با اهداف شرکت، و همچنین برنامه ریزی و نحوه دسترسی به این اهداف را آشنا کنید. با انجام این کار، می توانید مسیر را برای نیروی انسانی خود هموار تر کنید و در نهایت، هدف مشخصی را برای آن ها تعیین کنید.

مساله ای که در این زمینه وجود دارد این است که پس از مشخص نمود این مسائل و دریافت درک کامل نیروی انسانی شما از اهداف شرکت، باید اهداف کلیدی، و در واقع، اهداف کوتاه مدتی که قصد دارید تا نیروی انسانی خود را به واسطه آن مورد سنجش قرار دهید مشخص کنید. با مشخص نمودن این هدف و درک کامل نیروی انسانی از اهداف خود، می توانید تاثیر بسیار خوبی را از این عملیات دریافت کنید.

اطمینان از تاثیر گذاری KPI

بدون شک به کار گیری KPI می تواند بسار کاربردی و کمک کننده باشد. اما باید اشاره کنیم که می توانید با انجام برخی کار ها، به تاثیر گذاری KPI کمک بسیار زیادی کنید و در و اقع، اطمینان حاصل کنید که این روش جواب می دهد. از جمله این اقدامات که می تواند کمک خوبی برای تاثیر گذاری باشد، می توان به مرور مکرر اهداف خود و شرکت، مشخص نمودن اهداف KPI در مدت زمان کوتاه و همچنین طولانی مدت، بررسی بازار و پیاده سازی زمینه های پیشرفت و تغییرات جدید، مرور نمودن تمامی اهداف با اعضای تیم کاری خود، و همچنین تجزیه و تحلیل عملکرد فعلی. با انجام این کار ها، می توانید اطمینان خود از دریافت پاسخ از جانب عملیات KPI اطمینان حاصل کنید و در نهایت، موفقیت را برای سازمان خود به ارمغان آورید.

شاخص کلیدی عملکرد با KPI

از KPI استفاده کنید!

بهره مندی از KPI می تواند مسیر هایی که پیمودن آن ها زمان بسیار زیادی را از شما دریافت می کند، بسیار کوتاه تر و راحت تر کند. در نتیجه اگر تا به امروز، از KPI در موسسه خود استفاده نکرده اید و انواع آن را در موسسه خود پیاده سازی نکرده اید، توصیه می کنیم حتما بر انواع KPI شناخت لازم را به دست آورید تا در نهایت بتوانید به سادگی و در مدت زمانی کوتاه به اهداف خود برسید.