معنی SEM چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟

SEM در واقع مخفف Search Engine Marketing به‌معنای بازاریابی موتورهای جست‌وجو است و یکی از موثرترین راه‌ها برای رشد هرچه بیشتر فعالیت تجاری در یک بازار رقابتی است. با حضور میلیون‌ها تجارت با کاربردهای مشابه، تبلیغ آنلاین برای شناساندن تجارت خود و نیز گسترش آن از همیشه ضروری‌تر به‌نظر می‌رسد. SEM می‌تواند راه بسیار مناسبی جهت تحقق این منظور باشد. در این یادداشت پاره‌ای نکات و نیز استراتژی‌هایی که می‌تواند به به‌کارگیری هرچه بهتر این روش کمک کند، به‌اختصار بیان می‌گردد.

نگاه کلی و تعریف معنای SEM

SEM در واقع تلاش برای توسعه‌ی بازاریابی با تبلیغات پولی و نمایش آن‌ها در صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجوگر است. این تبلیغات بر اساس کلمات کلیدی مدنظر جست‌وجوکنندگانی که به‌دنبال محصول یا محتوای مشخصی هستند، در کنار لینک‌هایی که در صفحه‌ی نتایج موتور جست‌وجوگر ارائه می‌گردد، نمایش داده می‌شود. این تبلیغات فرمت‌های گوناگونی دارند؛ برخی کوچک و متن‌محورند، برخی به‌لحاظ تصویری ویژگی‌های برجسته‌تری دارند، برخی به‌صورت لیستند و… تبلیغات محصولات تجاری باید به‌نحوی باشد که مخاطب در یک نگاه به اطلاعات کلی مدنظر خود دست یابد؛ مثلاً از قیمت محصول اطلاع حاصل کند، یا در صورت امکان از نظر کلی مصرف‌کنندگان درباره‌ی آن محصول آگاه شود و…

برجسته‌ترین ویژگی بازاریابی موتورهای جست‌وجو در خرید و فروش و کسب و کار آنلاین آن است که تبلیغات یک محصول مشخص را در معرض دید مصرف‌کنندگان مشتاقی می‌گذارد که آماده‌ی خرید آن محصول درست به‌قیمت اعلام‌شده هستند و می‌خواهند هرچه زودتر خرید کنند. هیچ روش تبلیغاتی دیگری نمی‌تواند این‌قدر به‌سرعت چنین فضایی را فراهم آورد؛ به همین خاطر است که اتخاذ این روش یک استراتژی بسیار قدرتمند برای گسترش هرچه بیشتر هر تجارتی به‌شمار می‌رود.

تفاوت SEM و SEO

به‌طور کلی بازاریابی موتورهای جست‌وجو سرمایه‌محور است، به این ترتیب که گروه‌های تجاری یا بازاریاب‌های اینترنتی به گوگل پول می‌دهند تا تبلیغات آن‌ها را در صفحات نتایج جست‌وجوی خود بازتاب دهد. SEO به این خاطر از SEM متفاوت است که گروه‌های تجاری یا بازاریاب‌های اینترنتی به گوگل به‌ازای ترافیک یا تعداد کلیک پول نمی‌دهند؛ آن‌ها جایگاه خود را در صفحات نتایج گوگل تنها با انتخاب کلمات کلیدی مناسب و تولید مرتبط‌ترین محتوا با آن کلمات تثبیت می‌کنند. همان‌طور که مشخص است، بازاریابی موتورهای جست‌وجو به امکان توفیق در کسب و کار آنلاین سرعت می‌بخشد.

به هر روی، هم SEM و هم SEO باید به‌عنوان دو پایه‌ی اساسی استراتژی بازاریابی آنلاین در نظر گرفته شوند. بگذارید برای تبیین اهمیت این دو از مثال قیف استفاده کنیم. SEO روشی قدرتمند برای هدایت ترافیک به دهانه‌ی قیف و SEM روشی مقرون به‌صرفه برای ادامه‌ دادن این مسیر و هدایت ترافیک به انتهای قیف است. اگر این دو با هم ترکیب شوند و در استراتژی تجاری افراد لحاظ گردند، قطعاً به رشد چشمگیر بازاریابی آنلاین آن‌ها می‌انجامند. همان‌طور که از مثال قیف پیداست، موفقیت در SEM در صورت به‌کارگیری صحیح سئو ممکن خواهد بود، چرا که بستر لازم برای رونق تجارت آنلاین در صورت اجرای صحیح SEO ممکن است؛ با شکل‌گیری چنین بستری است که نقش بازاریابی موتورهای جست‌وجو در سرعت بخشیدن به رونق تجاری برجسته‌ خواهد شد.

اهمیت تعریف هدف در SEM

SEM یک امکان برای خریداران است که دقیقاً همان چیزی را که به‌دنبالش هستند، پیدا کنند. کار بازاریاب فراهم ساختن چنین امکانی برای خریدار است. بازاریاب باید برای رونق هرچه بهتر کسب و کار خود بداند که خریداران محصولش، به‌طور مشخص چه چیزی می‌خواهند. بازاریاب برای درک کلی سلایق خریداران، باید نخست به خریداران موجود توجه کند، به این معنا که برآیند سلایق آن‌ها را در نظر بگیرد. این برآیند تا حد زیادی قابل تعمیم است و به بازاریاب کمک می‌کند تا سلایق خریداران آینده‌اش را پیش‌بینی و بستر را برای جذب آن‌ها فراهم سازد.

اهمیت کلمات کلیدی در SEM

SEM بدون در نظر گرفتن اهمیت کلمه‌ی کلیدی ارزش چندانی نخواهد داشت. بازاریاب حتماً باید کلمات کلیدی پرتکرار مرتبط با حوزه‌ی کاری خود را بشناسد. چنین شناختی به بازاریاب کمک می‌کند تا بفهمد کاربران از طریق چه عباراتی هرآن‌چه مرتبط با فعالیت او را روی اینترنت پیدا می‌کنند. هماهنگی محتوای تبلیغ و عبارت کلیدی مورد استفاده ضروری است؛ استفاده‌ی بی‌مورد از کلمات کلیدی متعدد به کاهش کیفیت می‌انجامد؛ و این کاهش کیفیت باعث افزایش قابل توجه هزینه‌ها در درازمدت خواهد شد.

اهمیت کلمات کلیدی منفی در SEM

بازاریاب با تعریف کلمات کلیدی منفی در SEM باعث می‌شود تا کاربران با جست‌وجوی آن کلمات با تبلیغ او مواجه نشوند. فکر کنید که قصد فروش میز دارید، امکان دارد کاربری با هدف تعمیر میزش در موتورهای جست‌وجو با تبلیغ شما مواجه شود؛ درحالی که تعمیر میز ارتباطی با فروش میز ندارد. در چنین حالتی کلیک کاربر بر تبلیغ تنها برای شما هزینه‌بر خواهد بود؛ چرا که کاربر در ادامه متوجه خواهد شد که فعالیت شما ارتباطی با خواسته‌ی او ندارد. بازاریاب با تعریف کلمه‌ی کلیدی منفی می‌تواند از کلیک‌های نامربوطی که تنها باعث افزایش هزینه‌هایش خواهند شد، جلوگیری کند. کلمات کلیدی منفی به بازاریاب کمک می‌کند تا مخاطبان واقعی خود را بیابد.

جمع‌ بندی تعریف SEM

همان‌طور که دیدیم، SEM روش تبلیغاتی مناسبی برای جذب افراد در حین جست‌وجوی محتوای مدنظرشان در موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل است. بازاریاب برای بهره بردن از این روش باید هزینه کند، این هزینه‌ به‌ازای کلیک‌های کاربران محاسبه می‌شود. بازاریاب می‌تواند با اتخاذ روش‌های مناسب به سود مناسبی برسد. بازاریابی موتورهای جست‌وجو مقیاس‌پذیر است و همین به‌کارگیری آن را چه برای تجارت‌های کوچک و چه برای تجارت‌های بزرگ مناسب می‌سازد. در صورتی که افراد در بازاریابی اینترنتی روش‌های درست را اتخاذ ننمایند و نیز به کیفیت فعالیت خود بی‌اعتنا باشند، با گذر زمان از نظر مالی ضرر خواهند کرد.

امروزه اهمیت اینترنت بر هیچکس پوشیده نیست. همین الان، در حین خواندن این جمله، کسر قابل توجهی از مردم جهان آنلاین هستند . به همین دلیل است که نقش پررنگ بازاریابی اینترنتی کتمان‌ناپذیر است. استفاده از SEM کمک شایانی به بازاریابان می‌کند تا در مدت‌زمان کوتاهی به اهداف خود برسند و فعالیت خود را تا جای ممکن توسعه دهند.