مراحل رشد یک استارت آپ از ایده تا بهینه سازی ساختار آن

استارت آپ؛ واژه‌ای با عمری به اندازه‌ی دو دهه

امروزه با ترویج کسب و کارهای نوین، اهمیت به ایده‌های خلاق و برجسته، زمینه‌ای مناسب برای رشد این مشاغل و بسط و گسترش ایده‌ها پدیدار شده است. استارت آپ‌ها از جمله بسترهای مناسبی هستند که درون آن یک ایده از مراحل اولیه شکل‌گیری تا تبدیل شدن به یک کسب و کار طی می‌کند. رشد استارت آپ منوط به عوامل زیادی است. از جمله عوامل تاثیرگذار بر رشد استارت آپ کار گروهی یک تیم متخصص با توانایی انجام کارها به‌صورت تیمی است. به کمک استارت آپ‌ها، پروژه‌هایی که تنها ایده‌ای خام هستند به کمک کارگروهی افرادی خلاق و توانمند در حوزه پروژه تعریف شده، به محصولی آماده عرضه به بازار تبدیل می‌شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا با ایده‌های نوآورانه، ویژگی‌های یک استارت آپ موفق، مراحل راه اندازی استارت آپ و چگونگی یافتن سرمایه‌گذار برای پروژه و ایده‌ی خود آشنا شوید.

چه ایده‌ای می‌تواند منجر به رشد استارت آپ شده و به ارتقاء آن بیانجامد؟

انسان‌ها برای حل مشکلات خود، گاه به دیگران پناه می‌برند و راه حل را از آن‌ها درخواست می‌کنند و یا اگر از جمله افراد خردمند، متفکر و خلاق باشند، با صرف زمان، ایده‌ای مناسب برای حل مشکلات خود پیدا می‌کنند. ایده، هم‌چون برنامه‌ای نانوشته در ذهن می‌باشد، که اگر به آن بال و پر بدهیم می‌تواند به راه‌حال‌هایی نوآورانه برای کسب درامد تبدیل شده و به رشد استارت آپ بیانجامد. اما قبل از آن‌که ایده‌ای را عملی کنید، لازم است چند نکته را از نظر بگذرانید. از مهم‌ترین جنبه‌های یک ایده‌ی کسب و کار، مدل و چگونگی سوددهی آن است. این‌ موضوع که ایده‌ی شما چگونه موجب رشد استارت آپ می‌شود و سوددهی آن در آینده به چه ترتیب است، از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی هر ایده‌ای است. برای پیش‌بینی رشد استارت آپ خود، سود سالانه و هزینه‌های اولیه آن، بهترین راه‌کار مشاوره با افراد متخصص این حوزه و تدوین یک Business plan می‌باشد.

رشد استارت آپ به چه عواملی وابسته است؟ ویژگی‌های یک استارت آپ موفق چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده در حوزه کسب و کارهای نوپا و استارت آپی، بیشتر این مشاغل پس از مدتی توسط سایر رقبا از میدان رقابت حذف شده و به نتیجه‌ی مطلوب خود نرسیده‌اند. به عبارتی سهم استارت آپ‌هایی که در مسیر خود با شکست مواجه شده‌اند، بیشتر از موارد موفق است. برای آن‌که شما جزء افراد موفق در این حوزه باشید و رشد استارت آپ خود را به‌صورت مستمر مشاهده کنید، لازم است که همواره به سه عامل هدف، خلاقیت و بکارگیری مبانی علمی توجه داشته باشید. با داشتن هدف، دورنمای کار خود را ترسیم می‌کنید و می‌دانید که در هر بازه‌ زمانی رشد استارت آپ شما باید در چه میزانی باشد. خلاقیت در ایده‌ها و پروژه‌ها، هم‌چون برگ برنده‌ای است که باعث می‌شود در بزنگاه‌های حساس از تنگناها عبور کنید و رشد استارت آپ شما متوقف نشود. یکی از تفاوت‌های کسب و کارهای نوپا با مشاغل سنتی، در بکارگیری مبانی علمی است. در مشاغل سنتی شما احتیاجی در فراگیری علوم نوین و مبانی علمی ندارید. این در صورتی است که در پروژه‌های استارت آپی شما ملزم به فراگیری یک علم جدید هستید، دانشی که به مرور زمان و با توسعه‌ی آن شاهد رشد استارت آپ خود خواهید بود.

پس از کشف ایده‌ی خلاقانه، چه مراحلی را بایستی برای راه‌اندازی استارت آپ طی کرد؟

پس از آن‌که به ایده‌ی منحصر به فرد خود برای تجاری سازی یک محصول دست پیدا کردید، برای راه‌اندازی استارت آپ خود بایستی مراحل زیر را طی کنید.

1.ثبت ایده به نام خود و تعیین حق مالکیت:

اغلب اوقات ایده‌های کسب و کار دارای نمونه‌های مشابه قبلی هستند. در این صورت برای ایجاد تفاوت و داشتن نوآوری در ایده‌ی خود، بایستی که مسیر پروژه‌‌ی خود را تغییر داده و از مسیرهای منجر به شکست یا مسیرهایی که رشد استارت آپ در آن کند بوده است، پرهیز کنید. شما با شخصی‌سازی ایده خود و مسیر تجاری سازی آن، تفاوتی عمده با سایر کارهای مشابه قبلی ایجاد می‌کنید و رشد استارت آپ خود را تضمین می‌کنید. در مقابل ممکن است که ایده‌ی خلاقانه‌ای که به ذهن شما رسیده است، نمونه خارجی چه در سطح کشور چه بسا در سطح بین‌المللی نداشته باشد. در این صورت باید در حفظ ایده‌ی خود دقت کنید و آن ‌را با افراد غیرقابل اعتماد مطرح نکنید. در همین راستا پیشنهاد می‌شود که برای ثبت اختراع و ایده‌ی نوآورانه خود اقدام کنید و آن را به مالکیت خود درآورید.

2. تهیه نمونه آزمایشی از محصول:

اگر به ساز و کار جدیدی در تهیه یک ماده‌ی آزمایشگاهی دست یافته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم یک نمونه‌ی آزمایشی از آن را تهیه کنید. گاه چالش‌هایی که در انجام یک پروژه و ساخت محصول وجود دارد، تنها در مرحله‌ی اجرا نمایان می‌شود. لذا برای آن‌که در آینده با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو نشوید و رشد استارت آپ به دلیل همین مشکلات متوقف نشود، ساخت نمونه‌ای آزمایشی، کمک شایانی به شما می‌کند.

3. یافتن سرمایه‌گذار:

از آن‌جایی که هر پروژه‌ی جدید و نوآورانه‌ای با چالش‌ها و مشکلات خاص خود روبه‌رو است، لذا یافتن فردی که در عین قبول این مشکلات حاضر به سرمایه‌گذاری بر پروژه استارت آپی باشد، کمی مشکل است. البته لازم به ذکر استه که شما با در دست داشتن یک طرح توجیهی (Business plan) اقتصادی و ترسیم دورنمای آن و دوره ‌بازگشت سرمایه، می‌توانید فرد سرمایه‌گذار را متقاعد به انجام سرمایه‌گذاری در پروژه خود کنید. بایستی توجه کرد که رشد استارت آپ وابسته به تزریق منابع مالی به آن در اوایل شروع به کار می‌باشد. انواع سرمایه‌گذارانی که می‌تونید به سراغ آن‌ها بروید، عبارتند از: بانک‌ها، سرمایه‌گذاران شراکتی، سرمایه‌گذاران داوطلبانه و سرمایه‌گذاران شخصی.

حال که با مفهوم استارت آپ آشنا شده‌ایم، به ایده‌های خود اهمیت بیشتری خواهیم داد. ایده‌هایی که گاه توانایی خلق تجارتی پر سود و منفعت را دارند. به کمک استارت آپ‌ها، ایده‌ها راهی برای ظهور پیدا می‌کنند. لازم به یادآوری است که از مهم‌ترین عوامل تضمین کننده رشد استارت آپ ، تشکیل گروهی خلاق و پر انرژی است که با اعتقاد به ایده و هدف ترسیم شده، برای رسیدن به آن استمرار و پافشاری داشته باشند.